середа, 3 січня 2018 р.

Навчання грамоти. Календарне планування.



Календарне планування (2017-2018 н.р.)                  
 1 клас
                            НАВЧАННЯ ГРАМОТИ (українська мова)
( За підручником: Вашуленко М. С., Вашуленко О.В. Буквар: Підруч. для  1 кл. К.: Освіта, 2012     А.Заїка. Прописи з калькою, 1 кл. – Харків: видавництво «Ранок», 2014;)
 Післябуквар, 1 клас. Вашуленко М. С., Вашуленко О. В.
Робота з дитячою книгою: (1 раз на два тижні – до 20хв на уроці)
1.*Робота з дитячою книгою №1. Казка «Ріпка».
2. *Робота з дитячою книгою №2. Розучування лічилок та мирилок.
3. *Робота з дитячою книгою №3. Казка «Колобок».
4. *Робота з дитячою книгою №4. Казка «Пшеничний колосок».
5. *Робота з дитячою книгою №5. Василь Сухомлинський «Казки під голубим небом».
6. *Робота з дитячою книгою №6. Казка «Лисичка-кума»
7. *Робота з дитячою книгою №7. Надія Гуменюк. Вірші для дітей.
8. *Робота з дитячою книгою №8. Казка «Як лис вовка провчив»
9. *Робота з дитячою книгою №9. Наталя Забіла «Ясоччина книжка»
10. *Робота з дитячою книгою №10. Р.Петрова «Від зими до зими».
11. *Робота з дитячою книгою №11. Ознайомлення з дитячим журналом «Пізнайко».
12. *Робота з дитячою книгою №12. Тетяна Лисенко «Скигленя» («Книжка про неслухняників»).
13. *Робота з дитячою книгою №13. Петро Сорока «Білка купила побілку»
14. *Робота з дитячою книгою №14. Олег Головко «Казочка про Якбикала».
15. *Робота з дитячою книгою №15. Надія Гуменюк «Буслик хоче до Світязя».
16. *Робота з дитячою книгою №16. В.Чухліб «Хатка на тополі».
17. *Робота з дитячою книгою №17. Михайло Конончук «Гірке морозиво».

Розвиток зв’язного мовлення: (1 раз на 2 тижні  - 15-20 хв на уроці )
1.      *Розв. мовл. №1. Іграшки.
2.      *Розв. мовл. №2. Шкільне приладдя.
3.      *Розв. мовл. №3. Сім’я.
4.      *Розв. мовл. №4. Одяг.
5.      *Розв. мовл. №5. Посуд.
6.      *Розв. мовл. №6. Меблі.
7.      *Розв. мовл. №7. Побутова техніка.
8.      *Розв. мовл. №8. Овочі і фрукти.
9.      *Розв. мовл. №9. Звірі.
10.  *Розв. мовл. №10. Птахи.
11.  *Розв. мовл. №11. Пори року.
12.  *Розв. мовл. №12. Явища природи.
13.  *Розв. мовл. №13. Професії.
14.  *Розв. мовл. №14. Транспорт.
15.  *Розв. мовл. №15. Рослини.
16.  *Розв. мовл. №16. Квіти.
17.  *Розв. мовл. №17. Ввічливі слова.

Слова, значення, вимову і написання яких учні повинні засвоїти:
бабýся, бджолá, вирáзно,вірші,   гýмка,  ґýдзик, джміль, дзúґа, дзьоб, дідýсь, допитливий, зáгадка і загáдка, зозýля, ім'я́, їжáк,  Кúїв, комп’ютер, кукурудза, лелéка, лінíйка, ля́лька, новúй, óлень, олівéць, папíр, парасóлька, пóдруга, радісний, телефон,   Украї́на, украї́нська,  цукéрка, цýкор,читання ́(34 слова )
                            
  У добукварний період необхідно:
 • розвивати усне мовлення першокласників (уміння слухати-розуміти усні висловлювання, говорити);
• формувати елементарні аналітико-синтетичні вміння у роботі над текстом, реченням, словом, звуками мовлення;
• готувати учнів до письма.
Протягом букварного періоду першокласники оволодівають початковими уміннями читати за букварем, писати в зошитах з друкованою основою і в зошитах із сіткою для 1 класу. Крім цього, продовжується робота з розвитку усного мовлення.
Післябукварний період призначений для вдосконалення уміння читати, писати, робити елементарні аналітико-синтетичні операції з одиницями різних мовних рівнів, для розвитку усного мовлення, виконання завдань і вправ з читання і письма за підручником (навчальним посібником), який готує учнів до вивчення в 2 класі окремих курсів – української мови і літературного читання.
Розвиток зв’язного мовлення
Важливе місце в системі роботи над розвитком мовленнєвої діяльності учнів відводиться урокам розвитку зв’язного мовлення, які рекомендується проводити не менше одного разу на два тижні: у 2-4 класах – це окремий урок, а в 1 класі – фрагмент уроку протягом 15-20 хвилин. Основна мета цих уроків у 1 класі – ознайомлення учнів із тематичними групами слів («Навчальне приладдя», «Явища природи», «Ввічливі слова» і т. ін.); збагачення їхнього лексичного запасу словами – назвами предметів, ознак, дій; формування уміння будувати з вивченими словами словосполучення і речення, пов’язувати 2-3 речення у зв’язну розповідь. У першому класі зв’язні висловлювання будуються усно. Важливо, щоб теми для них були цікавими дітям, торкалися подій з їхнього повсякденного життя. Уже з першого року навчання слід спонукати учнів до висловлювання власних думок, своїх оцінних суджень, висновків, порад тощо.
Робота з дитячою книжкою
Важливим завданням читання в 1 класі є пробудження у школярів інтересу до дитячої книжки, формування початкових умінь самостійно з нею працювати.
У добукварний і букварний періоди навчання, коли учні ще недостатньо опанували грамоту, вони з допомогою вчителя вчаться сприймати текст на слух (аудіювання). Поступово педагог залучає школярів до самостійного прочитування знайомих складів, слів на обкладинці книжки, в кінці букварного та в післябукварний період – до самостійного читання.
Першокласники засвоюють також найпростіші структурні елементи дитячої книжки, основні правила гігієни читання і розглядання книжки, накопичують досвід спілкування з однолітками та дорослими на основі прослуханого (прочитаного). Навчальним матеріалом на таких заняттях слугують дитячі книжки, які добираються з урахуванням вікових особливостей учнів, їхніх читацьких інтересів, уподобань, видо-жанрового, тематичного, авторського розмаїття, санітарно-гігієнічних вимог до видань для 6-річних першокласників. Це доступні дитячі книжки у типовому оформленні – основні написи (прізвище автора, назва книжки) розташовані на звичних місцях, виконані шрифтом, що легко прочитується, зміст ілюстрації на обкладинці відповідає назві книжки.
Бажано, щоб до кожного заняття добиралася нова книжка, і до кінця навчання в 1 класі учні здобули уявлення про те, що книжковий світ багатий і розмаїтий, у ньому кожна дитина може задовольнити свої пізнавальні інтереси, з книжкою можна цікаво проводити дозвілля.
У процесі навчання відбувається поступове ускладнення навчального матеріалу за такими показниками: кількість уміщених у книжці творів (від одного до трьох і більше), тип видання (книжка-твір, книжка-збірка; авторська, тематична, збірка народних казок тощо), обсяг текстів, що опрацьовуються на одному занятті (від 1 до 2 сторінок).
У 1 класі на роботу з дитячою книжкою рекомендується відводити до 20 хвилин уроку навчання грамоти (один раз на 2 тижні). Якщо учні класу мають достатній рівень розвитку навички читання, учитель може проводити заняття з дитячою книжкою протягом усього уроку.




№ уроку
Тема
Дата прове-
дення
1
2
3
1-ч
вірш
                Добукварний період
Україна — рідний край.
Українська мова. Рідна мова. Ознайомлення з букварем. Правила поведінки на уроці та користування  шкільним приладдям.  Вивчення напам’ять вірша «Батьківщина» зі слів учителя с. 3-5

2-п
Писемність надбання людства. Історія виникнення письма. Загальне ознайомлення з прописами. Правила письма: постава, розташування зошита на парті й ручки в руці. Вправляння у правильному триманні олівця, ручки під час письма. с.1-2           

3-ч
Літні розваги. Вільні розповіді вражень про літо. Практичне ознайомлення  зі словом і реченням. Називання слів за предметними малюнками. Складання речень за сюжетним малюнком і життєвим досвідом с.6-7

4-п
Орієнтація на сторінці зошита (ліворуч, праворуч, вгорі, внизу). Види ліній: прямі, криві, ламані. Проведення ліній у певному напрямку, наведення контуру.
Закріплення правил користування письмовим приладдям.с.3

5-ч
Ми школярі. Розпорядок дня. Закріплення знань про слово і речення. Складання розповіді за серією малюнків с.8

6-п
Види прямих ліній: горизонтальні, вертикальні, похилі. Проведення прямих ліній заданих видів і напрямів, наведення контуру, домальовування с.4

7-ч
Казок чарівний світ. Уявлення про діалог ез терміна). Формування  умінь ставити запитання і відповідати на них. Інтонування реплік казкових героїв: лагідно, радісно, здивовано, хитро, перелякано, сумно. Слухання і розповідь казки.с.9
*Робота з дитячою книгою №1. Казка «Ріпка».

8-п
Закріплення знань про види ліній. Проведення ліній різних видів і напрямів. Виконання графічних вправ на наведення контурів, домальовування, штрихування.с.5

9-ч
У саду і на городі. Практичне ознайомлення зі словами назвами предметів. Відповіді на запитання хто це? що це? Словесно-логічні вправи на тему «Овочі, фрукти»с.10 - 11

10-п
Письмо прямих вертикальних, горизонтальних і похилих ліній у сітці в клітинку. Відтворення прямих горизонтальних і вертикальних рухів пальців. Домальовування й розфарбовування малюнків с.6

11-ч
Світ чарівних  предметів. Ознайомлення  зі словами назвами ознак предметів, протилежними за значенням. Відповіді на запитання який? яка? яке? які? Упізнавання предметів за їхнім описом с.12

12-п
Письмо кружечків у сітці в клітинку. Відтворення колових рухів пальців. Зображення малюнків із кругів різного розміру с.7

13-ч
У кожного свій талант. Ознайомлення зі словами назвами дій предметів. Відповіді на запитання що робить? що роблять? Називання дій за їхнім показом. Гра «Що робили, ми не скажемо, а як діяли,покажемо».с.13

14-п
Письмо квадратів у сітці в клітинку. Відтворення прямих і похилих рухів пальців. Зображення малюнків із квадратів різного розміру, орнаментів і візерунків с.8

15-ч
Свійські тварини і птахи. Практичне ознайомлення зі складом. Односкладові і двоскладові слова. Поділ слів на склади. Визначення кількості складів у словах с.14

16-п
Письмо трикутників у сітці в клітинку. Зображення малюнків із трикутників різного розміру. Штрихування, домальовування, розфарбовування.с.9
*Розв. мовл. №1. Іграшки.

17-ч
Лісові тварини. Закріплення уявлень про складову будову слів. Розрізнення одно-, дво-, трискладових слів. Поняття про наголошений склад  як  сильніше вимовлюваний. Прийоми визначення наголошеного  складу: питальне інтонування, переміщення наголосу в словіс.15

18-п
Сітка зошита для письма. Ознайомлення з основним рядком (верхня, нижня рядкові лінії), до- поміжним рядком (міжрядкова лінія) і похилою лінією. Уявлення про поле сторінки. Зображення в рядках крапок, горизонтальних,  хвилястих і похилих ліній. Наведення контуру, розфарбовування с.10

19-ч
У світі звуків. Практичне уявлення про немовні звуки та звуки мовлення. Ознайомлення з основними мовленнєвими органами, спостереження за їх роботою. Розвиток мовленнєвоухових  відчуттів. Поділ слів на склади, визначення наголошеного складу.с.16

20-п
Закріплення уміння орієнтуватися в сітці зошита та його лініях. Письмо прямих похилих ліній різного розміру.
Відпрацювання похилого напряму руху руки згори вниз. Штрихування, домальовування с.11

21-ч
Екскурсія до зоопарку.
Голосні і приголосні звуки, спостереження за їх вимовними особливостями. Розвиток фонематичного слуху, мовленнєвоухових відчуттів. Умовні позначення звуків. Уявлення про звукову схему слова.с.17


22-п
Письмо прямих похилих ліній із заокругленням угорі або внизу різного розміру. Протилежна послідовність письма елементів. Закріплення уміння вести руку під час письма похило, згори вниз. Штрихування, наведення контуру.с.12

23-ч
З друзями граємо себе розважаємо.  Тверді та м’які приголосні звуки, спостереження за їх вимовними особливостями. Прийоми визначення твердих і м’яких приголосних звуків «Язичок», «Усмішка», умовні позначення у звуковій схемі слова.с.18
Робота з дитячою книжкою. Розучування лічилок, мирилок, потішок, українських народних ігор.

24-п
Письмо прямих похилих ліній  із заокругленнями вгорі та внизу. Формування нових графічних умінь прийомом поєднання відомого. Штрихування, домальовування, розфарбовування.с.13

25-ч
Умілі руки. Повний звуковий аналіз слів. Аналіз «читання» поданих звукових схем. Складання речень за сюжетними малюнками. Словесно-логічна вправа «шкільні речі»с.19

26-п
Повторення правил письма. Закріплення умінь писати похилі лінії різного розміру як із заокругленнями, так і без них. Розвиток зорового сприймання й окоміру. Продовження візерунків, орнаментів с.14

27-ч
Читання краще навчання.
Спілкування удвох діалог. Культура мовлення і культура спілкування. Закріплення умінь  аналізувати готові звукові схеми слів, складати речення за сюжетними ма люнками  с.20

28-п
Письмо довгих похилих ліній із петлею внизу або вгорі. Зображення  малої верхньої петлі окремо і в поєднанні. Наведення окремих  елементів малюнка, розфарбовування, домальовування с.15

29-ч
Розповідь складаємо мову розвиваємо. Складання розповіді «Пригода в лісі» за серією сюжетних малюнків. Закріплення умінь складати окремі речення, виконувати звуковий аналіз слів, оформлювати звукову схему с.21

30-п
Письмо правих і лівих півовалів та овалів різного розміру. Повторення правил письма у зошиті. Письмо різних елементів у рядку. Штрихування, домальовування, розфарбовування.с.16

31-ч
Узагальнення вивченого матеріалу. Перевірка сформованості мовних знань і мовленнєвих умінь с.3-21

32-п
Узагальнення вивченого матеріалу. Перевірка сформованості знань і графічних умінь. Наве- дення контуру прийомом калькування, домальовування, зображення орнаментів з елементів письмових букв, проведення безвідривних ліній за зразком с. 17-18
*Розв. мовл. №2. Шкільне приладдя.


          Букварний період

33-ч
Звук [а]. Позначення його буквою А. Придумування слів. Виділення звука [а] в складах і словах. Складання речень.с.22

34-п
Письмо малої букви а. Звуковий аналіз слів з виучуваною буквою.с.19

35-ч
Звук [а]. Буква Аа. Моделювання слів і речень. с.23

36-п
Аналіз складових елементів великої букви А. Письмо великої букви А, буквосполучення Аа. Складання речень за малюнками.с.20

37-ч
Звук [у]. Буква Уу.  Виділення звука [у] в складах і словах. Звуковий аналіз слів, їх моделювання.с.24

38-п
Аналіз складових елементів малої букви у. Письмо малої букви у. Вправляння у звуковому аналізі слів. Складання речень за малюнком у зошиті.с.21

39-ч
Закріплення звукового значення вивчених букв. Звуковий аналіз слів, їх моделювання.с.25*Робота з дитячою книгою №3. Казка «Колобок».

40-п
Аналіз складових елементів великої букви У. Письмо великої букви У, буквосполучень з нею. Звуковий аналіз слів. Розучування скоромовки.с.22

41-ч
Звук [о]. Буква Оо. Вправляння у звуковому аналізі слів. Складання речень.с.26

42-п
Письмо малої букви о. Поєднання її з вивченими буквами. Виділення вивчених букв у словах.с.23

43-ч
Звук [о]. Буква Оо. Вправляння у звуковому аналізі слів. Складання речень за схемами. Складання розповіді за малюнком.с.27

44-п
Письмо великої букви О. Поєднання її з іншими буквами. Звуковий аналіз слів.с.24

45-ч
Звук [и].Буква и. Один предмет- багато предметів (однина і множина). Вправляння у звуковому аналізі слів. Складання речень.

46-п
Письмо малої букви и. Безвідривне з'єднання букв. Закріплення письма малих букв о, а , у. Вправляння у звуковому аналізі слів. Складання речень за схемою.с.25

47-ч
Закріплення звукового значення вивчених букв. Складання речень за малюнками та схемами.с.29

48-п
Письмо великої букви И. Написання буквосполучення Ии. Звуковий аналіз слів. Диктант вивчених букв.с.25  *Розв. мовл. №3. Сім’я.

49-ч
Звук [м]. Буква Мм. Читання складів, слів і речень з вивченими буквами. Перехід до читання прямих складів типу злиття пг.с.30

50-п
Письмо малої букви м.Встановлення відповідності між вивченими друкованими і рукописними буквами. Звуковий аналіз слів.с.26

51-ч
Звук [м]. Буква Мм. Суцільне читання прямих складів. Інтонаційне читання слів, речень. Велика буква на початку речення. Вправи на доповнення незавершених речень.с.31

52-п
Письмо малої букви м, прямих, обернених складів з малою буквою м, слова «мама».Повторення вивчених букв. с.27

53-ч
Закріплення звукового значення вивчених букв, умінь читати склади, слова з ними.с.30-31

54-п
Письмо великої букви М. Написання складів та слів із буквою М. Встановлення відповідності між вивченими друкованими і рукописними буквами. Вивчення скоромовки. с.28

55-ч
Закріплення звукового значення вивчених букв, умінь читати склади, слова з ними. *Робота з дитячою книгою №4. Казка «Пшеничний колосок».

56-п
Розділові знаки в кінці речення. Знак оклику. Кома. Складання речень за малюнком у зошиті і поданими схемами.с.29

57-ч
Звук [і]. Буква Іі. Звук [і] в ролі окремого слова. Читання складів і слів з вивченими буквами.с.32

58-п
Письмо малої букви і. Письмо прямих, обернених складів, слів, речень з вивченими буквами. Списування з друкованого. с.30

59-ч
Закріплення вміння читати тексти з вивченими літерами. с.33

60-п
 Письмо великої букви І. Письмо складів, слів, речень з вивченими буквами. Зіставлення друкованих і писаних великих букв. с.31

61-ч
Закріплення звукового значення вивчених букв. Читання і доповнення речень.

62-п
Вправи з калькою. Знайти і навести вказані елементи. с.32-33

63-ч
Повторення і закріплення вивчених букв.

64-п
Зіставлення форми друкованих і писаних букв Іі, Ии. Письмо складів, слів з вивченими буквами. с.34 *Розв. мовл. №4. Одяг.

65-ч
Звуки [н] , [н']. Буква Нн. Читання складів, слів і речень. Звуковий аналіз слів.с.34

66-п
Аналіз складових елементів букви н. Письмо малої букви н, складів, слів з нею. Звуковий аналіз слів. Загадка.с.35

67-ч
Закріплення звукового значення вивчених букв, умінь читати з ними склади, слова і речення. Вправи на доповнення незавершених речень.

68-п
Письмо великої букви Н. Звуковий аналіз слів.с.36

69-ч
Звуки [л] , [л']. Буква Лл. Читання складів, слів і речень. Вправи на доповнення незавершених речень.с.36-37

70-п
Аналіз складових елементів малої букви л. Зіставлення форми малих букв м і л. Письмо малої букви л, складів і слів з нею. Звуковий аналіз слів. Диктант вивчених букв, складів, слів.с.37

71-ч
 Закріплення вміння читати букварні тексти з буквою Лл. Наголос у словах. Читання слів з орієнтацією на знак наголосу. Інтонаційне читання речень.с.38-39 *Робота з дитячою книгою №5. Василь Сухомлинський «Казки під голубим небом».

72-п
 Аналіз складових елементів великої букви Л. Письмо великої букви Л, складів і речень з великою і малою буквою Лл. Вивчення скоромовки. Звуковий аналіз слів.с.38-39

73-ч
Звук [в]. Буква Вв. Читання складів, слів, речень і тексту. Уявлення про особові займенники він, вона, воно, вони (без вживання терміна). Практичне ознайомлення з анаграмами.с.40-41

74-п
Аналіз складових елементів малої букви в. Письмо малої букви в. Письмо закритої і відкритої букви в, прямих і обернених складів, слів з малою буквою в. Вивчення скоромовки. Звуковий аналіз слів.с.40

75-ч
Закріплення вміння читати букву Вв у складах, словах і текстах. Складання речень за малюнком.с.42-43

76-п
Письмо великої букви В, поєднання її з іншими буквами. Запис речень. Добір назв до малюнків. Звуковий аналіз слів.с.41

77-ч
Закріплення звукового значення вивчених букв, умінь читати склади, слова з ними, тексти. Складання речень за малюнком.

78-п
Закріплення письма малої та великої букви Вв у складах, словах, реченнях. Творча робота. Утворення складів, слів, розгадування ребусів.с.42-44

79-ч
Звуки [с] , [с']. Буква Сс. Читання складів, слів і речень. Слова, однакові за звучанням та написанням, але різні за значенням. Словниково-логічні вправи. Робота з анаграмами.с.44-45

80-п
Письмо малої букви с. Письмо слів, складів з буквою с. Звуковий аналіз слів.с.45
*Розв. мовл. №5. Посуд.

81-ч
Закріплення вміння читати букварні тексти з буквою Сс.с.46-47

82-п
Письмо великої букви С, складів, слів, речень із нею. Складання речень за схемами та малюнком. Записування речень, поданих друкованим шрифтом. Вивчення скоромовки.с.46-47

83-ч
Звуки [к]. Буква Кк. Читання складів, слів і речень з буквою к. Робота з анаграмами. Читання тексту. с.48-49

84-п
Аналіз складових елементів малої букви к. Письмо малої букви к. Верхнє, середнє, нижнє поєднання букви к з іншими буквами у словах. Звуковий аналіз слів.с.50

85-ч
Закріплення вміння читати букварні тексти з буквою Кк. с.50-51

86-п
Письмо великої літери К, складів, слів з нею. Списування речення з Букваря, поданого рукописним шрифтом.с.51

87-ч
Закріплення вмінь читати слова і тексти з вивченими буквами.
*Робота з дитячою книгою №6. Казка «Лисичка-кума»

88-п
Перевірна (самостійна) робота.с 52-53

89-ч
Звуки [р] , [р']. Буква Рр. Читання складів, слів і речень. Слова, однакові за звучанням і написанням, але різні за значенням. Розвиток артикуляційно-вимовних умінь учнів. Робота з анаграмами.с.52-53

90-п
Аналіз складових елементів малої букви р. Письмо малої букви р. Письмо складів , слів, речень з малою буквою р. Списування  слів, речень, поданих рукописним шрифтом. Ознайомлення зі значенням, вимовою й написан- ням словникового слова папір.с.54

91-ч
Закріплення вміння читати букварні тексти з буквою Рр. с.54-55

92-п
Письмо великої букви Р. Написання складів, слів та речень. Вправи з калькою. Вивчення скоромовки.с.55

93-ч
Звуки [п]. Буква Пп. Слова, однакові за звучанням і написанням, але різні за значенням. Робота з анаграмами. Бесіда про народне свято Івана Купала.с.56-57

94-п
Аналіз складових елементів малої букви п. Письмо малої букви п, складів і слів з нею. Звуковий аналіз слів.с.56

95-ч
Закріплення вміння читати букварні тексти з буквою Пп.с.58-59

96-п
Аналіз складових елементів великої букви П. Письмо великої букви П, складів та слів з нею. Встановлення відповідності між вивченими друкованими і рукописними буквами.с.57 *Розв. мовл. №6. Меблі.

97-ч
Закріплення вміння читати букварні тексти з буквою Пп. Аналітико-синтетичні вправи з вивченими звуками і буквами.

98-п
Порівняння букв Пп і Рр. Письмо слів з вивченими буквами. Творча робота. Підписування малюнків, розгадування ребусів, утворення слів.с.59-60

99-ч
Закріплення вміння читати букварні тексти з вивченими буквами

100-п
Порівняння букв Пп і Лл. Утворення складів, запис слів і речень. с.61

101-ч
Звуки [т], [т']. Буква Тт. Слова, однакові за звучанням і написанням, але різні за значенням. Розвиток артикуляційно-вимовних умінь учнів. Скоромовка. с.60-61

102-п
. Аналіз складових елементів малої букви т. Письмо малої букви т. Порівняння букв т, п і р.  Письмо складів, слів з малою буквою т. Вивчення вірша.с.62

103-ч
Закріплення вміння читати букварні тексти з буквою Тт. Розвиток артикуляційно-вимовних умінь учнів.с.62-63*Робота з дитячою книгою №7. Надія Гуменюк. Вірші для дітей.

104-п
Аналіз складових елементів великої букви Т. Порівняння великих букв Т і П. Письмо великої букви Т, слів і речень з нею.с.63

105-ч
Творча робота над українською народною казкою Котик і Півник». Інсценізація уривку.

106-п
Закріплення написання вивчених букв. Порівняння букв п-т. Слова з буквами Тт. с.64 (кінець 1ч. зошита)

107-ч
Звук [е]. Буква Ее. Відпрацювання умінь читати слова з буквою е. Удосконалення навички читання. Текст «Веселі іменини».с.64-65

108-п
Ознайомлення  з другою частиною прописів. Письмо малої букви е. Письмо складів і слів з буквою е. Впізнавання елементів в буквах.с.1

109-ч
Закріплення звукового значення букви е. Кросворд. Опрацювання тексту «Село Веселе». Читання речення, поданого рукописним шрифтом. с.66-67

110-п
Аналіз складових елементів великої букви Е. Письмо великої букви Е. Письмо складів , слів і речень з великою буквою Е. Встановлення відповідності між вивченими друкованими і рукописними буквами. Впізнавання вказаних букв у словах. Ознайомлення з вимовою й написанням словникового  слова лелека. с.2

111-ч
Закріплення звукового значення вивчених букв. Звуковий аналіз слів. Удосконалення навички читання.

112-п
Закріплення уміння писати вивчені букви. Списування речень, поданих друкованим та рукописним шрифтом. с.3                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        Диктант вивчених букв, складів, слів.
*Розв. мовл. №7. Побутова техніка.

113-ч
Звуки [д], [д']. Буква Дд. Робота над літературною вимовою слів із дзвінкими приголосними [д] , [д'] у зіставлення з [т] , [т'].с.68-69

114-п
Аналіз складових елементів малої букви д. Письмо малої букви д. Письмо букви в складах і словах. Вивчення скоромовки. с.4

115-ч
Закріплення звуків [д], [д'], букви Дд. Розповіді дітей про свої спостереження та участь у садінні дерев. Опрацювання тексту «Парк на пустирі». Скоромовка. Читання речень, поданих рукописним шрифтом.с.70-71

116-п
Письмо великої букви Д, складів та слів із нею. Списування слів і речень, поданих друкованим шрифтом. Ознайомлення з правилом написання назви річки з великої літери. с.5

117-ч
Звуки [з] , [з']. Буква Зз. Відпрацювання літературної (дзвінкої) вимови слів з виучуваними звуками. Робота з омографами і фразеологізмами (без вживання терміна). Заучування скоромовки.  с.72-73

118-п
Аналіз складових елементів малої букви з. Письмо малої букви з. Письмо складів і слів з буквою з. Закріплення умінь використовувати  правильні види поєднань букв у складах.
Ознайомлення зі значенням, вимовою й написанням словникового слова виразно.с.6

119-ч
Закріплення звуків [з] , [з'], букви Зз. Зіставлення звуків [з] – [с], [з’] – [с’] за вимовою і звучанням. Удосконалення навички читання. Текст «Весела зима».с.72-73 Робота з дитячою книгою №8. Казка «Як лис вовка провчив»

120-п
Аналіз складових елементів великої букви З. Порівняння форми великої букви З і Е. Письмо великої букви З. Письмо букви  в складах і реченні. Списування з друкованого тексту. Повторення правила написання імен людей з великої літери. с.7

121-ч
Закріплення звуків [з] , [з'], букви Зз. Удосконалення навички читання. Інтонаційне читання речень, різних за метою висловлювання. Текст «Ранок на озері»с.74-75

122-п
Фонетико-орфографічні зіставлення звуків [з] – [с], [з’] – [с’] та позначення їх буквами з – с. Письмо слів з буквами з-с. Творча робота: утворення складів та добір слів з ними. с.8

123-ч
Буква ь («знак м’якшення»). Позначення цим знаком м`якості приголосних звуків.с.76

124-п
Письмо букви ь окремо та в поєднанні з іншими буквами. Письмо слів з буквою ь. Порівняльний звуко-буквений аналіз слів з м’яким та твердим приголосним в кінці слова, написання таких слів. Ознайомлення зі значенням, вимовою й написанням словникових слів олень, дідусь с.9

125-ч
Закріплення букви ь («знака м’якшення»). Вправляння у порівняльному звуко-буквеному аналізі слів з м`якими приголосними в кінці слова і складу. Читання тексту «Дарунки лісу». с.77

126-п
Написання слів з буквосполученням ьо. Списування речення з рукописного шрифту. Творча робота: дописування слів, введення їх у речення. Ознайомлення зі значенням, вимовою й написан- ням словникового слова парасолька с.10 Диктант вивчених букв, складів, слів.

127-ч
Підсумковий урок за семестр

128-п
Закріплення вміння писати вивчені букви. *Розв. мовл. №8. Овочі і фрукти.






























1 клас
УКРАЇНСЬКА МОВА
НАВЧАННЯ ГРАМОТИ: читання, письмо
( За підручником: Вашуленко М. С., Вашуленко О.В.
Буквар: Підруч. для  1 кл. – К.: Освіта, 2012 )
А.Заїка. Прописи з калькою, 1 кл. – Харків: видавництво «Ранок», 2014;)
 Післябуквар, 1 клас. Вашуленко М. С., Вашуленко О. В.

ІІ СЕМЕСТР   ( 8 год. на тиждень )

№ уроку
Тема
Дата
129-ч
Звук [б], буква «бе».Відпрацювання літературної вимови слів зі звуком [б] (дуб,
 рибка ) Слова, значення яких залежить від наголошеного складу. Читання слів і тексту. Інтонування речень із висловленим проханням.с.78-79

130-п
Письмо малої букви б, складів і слів із нею. Використання додаткової лінії для поєднання літери б з іншими писемними буквами.с.11

131-ч
Закріплення умінь читати слова і букварний текст з літерами Б, б,   орфоепічно правильно вимовляти дзвінкий звук [б]  у кінці слів. Читання слів з нарощуванням букв. Інтонування  питальних речень.Робота над інтонацією питальних речень.с.80-81*Робота з дитячою книгою №9. Наталя Забіла «Ясоччина книжка»

132-п
Письмо великої букви Б. Письмо слів, речень з нею. Повторення правила написання імен людей з великої літери Повторення вивчених букв.с.12

133-ч
Підсумковий урок на опрацювання звука  [б], літери «бе». Вправи на зіставлення вимови і написання слів з буквами ( звуками ) б – п. Закріплення знань і вмінь, пов’язаних із вивченими буква ми. Читання слів, речень і текстів. Відпрацювання орфоепічно правильної вимови слів. Розвиток усного мовлення

134-п
Закріплення вміння писати літери. Самодиктант.с.13

135-ч
Звук [г], буква «ге». Засвоєння дзвінкої вимови звука [г] в кінці слів і складів. Логічні вправи «Де живе?», «Де росте?».с.82-83

136-п
Письмо малої букви г Ознайомлення зі значенням, вимовою й написанням словникового  слова гумка. Списування скоромовки з букваря (с. 83).с.14

137-ч
Вправи на читання та орфоепічні тренування за опрацьованими текстами Букваря. Ознайомлення із закликанкою як малою формою на- родної творчості.

138-п
Письмо великої букви Г. Ознайомлення зі значенням, вимовою й написанням словникового слова подруга с.15, калька – с.16

139-ч
Звук [ґ], буква «ґе».с.84-85

140-п
Написання рядкової букви ґ ,складів і слів із нею. с.18. калька – с.17 Уточнення значення вислову «Не лови ґав». Удосконалення звуковимовних умінь
*Розв. мовл. №9. Звірі.

141-ч
Закріплення звука [ґ], буква «ґе». Відпрацювання техніки читання текстів діалогічної форми. Побудова усних діалогів.с.86-87

142-п
Написання великої букви Ґ, складів і слів із нею. с.19

143-ч
Вправи на читання та орфоепічні тренування ( скоромовки, потішки ).

144-п
Написання рядкових та великих букв Г, г, Ґ, ґ, складів та слів із ними. Списування з друкованого тексту. Ознайомлення зі значенням і написанням словникового слова загадка. Вимова слова з обома варіантами наголосу с.20-21

145-ч
Звук [ч], буква «че». Робота над орфоепічно правильним ( твердим ) вимовлянням звука  [ч] перед усіма голосними, крім  [і]. Заучування скоромовки напам’ять. Опрацювання закликанки і скоромовки с.88-89

146-п
Письмо малої букви ч. Письмо слів, речення з буквою ч.с.22

147-ч
вірш
Закріплення букви ч. Бесіда про Українські Карпати, життя і працю людей у гірських умовах. Вивчення вірша «Карпати». с.90-91
*Робота з дитячою книгою №10. Р.Петрова «Від зими до зими».

148-п
Письмо великої букви Ч. Зіставлення букв Ч, У. Закріплення вміння писати вивчені букви. Закріплення правила написання назви річки з великої літери. Ознайомлення з аналогічним написанням назви міста.с.23-24


149-ч
Звук [й], буква Й, й («ій», «йот»). Ознайомлення з буквосполученням «йо».  Вправи з розвитку фонематичного слуху.с.92-93

150-п
Письмо малої букви й. Обведення і письмо слів, речень. Списування друкованого речен- ня з дошки с.25

151-ч
Закріплення звука [й], букви й. Відпрацювання техніки читання текстів діалогічної форми. Читання в особах. Відпрацювання техніки читання текстів із діалогами, читання в особах.с.94-95  

152-п
Письмо великої букви Й. Письмо слів, речень з великою буквою Й. Складання розповіді за малюнком. Повторення правила написання імен людей з великої літери. Інтонування і запис окличного речення с.26

153-ч
Звук [х], буква «ха». Розвиток артикуляційно-вимовних умінь учнів. Інтонування вигуків залежно від мовленнєвої ситуації. Опрацювання народної колискової пісні та загадок.с.96-97

154-п
Письмо малої букви х, складів і слів з нею. Списування з друкованого тексту.с.27

155-ч
Закріплення звука [х], букви «ха». Інтонаційне читання тексту «Пісенька про козлика». Уточнення відтінків значення пестливих слів. Вивчення напам’ять пісеньки про хмаринок, поданої в тексті с.98-99

156-п
Письмо великої букви Х.с.28 *Розв. мовл. №10. Птахи.

157-ч
Закріплення знань про звук [х]. Практичне зіставлення звуків [х] - [г] у складах і словах.

158-п
Закріплення умінь писати букву х у сполученні з іншими буквами. Письмо великої букви Р. Самодиктант.с.29-30

159-ч
Буква «я». Позначення буквою «я» звука [а] та м’якості попереднього приголосного.с.100-101

160-п
Письмо малої букви я, складів і слів з нею.с.31, Списування речень із букваря з доповненням слів (с.101). Озна- йомлення зі значенням, вимовою й написанням словникових слів бабуся, лялька.         калька – с.32-33

161-ч
Читання слів, речень та текстів з буквою я в різних позиціях.с.102-103

162-п
Письмо великої букви Я. Порівняння з великими буквами Л, М, Ґ. Ознайом- лення зі значенням, вимовою й написанням слов- никових слів зозуля, читання с.34

163-ч
Звук [ж], буква «же». Вправляння у чіткій вимові звука [ж] у складах і словах. Заучування скоромовок. Робота з анаграмою.с.104-105
*Робота з дитячою книгою №11. Ознайомлення з дитячим журналом «Пізнайко».

164-п
Письмо малої букви ж. Письмо складів, слів і речень з буквою ж.с.35

165-ч
Закріплення звука [ж].  Опрацювання української народної казки «Лисичка і Журавель».с.106-107

166-п
Письмо великої букви Ж. Закріплення правила написання назви міста з великої літери. Списування речення з прямою мовою с.36

167-ч
Звук [ш], буква «ша». Зіставлення звуків [ш] - [ж]  у складах і словах. Бесіда про дитячі ігри – спортивні та інтелектуальні. Бесіда про спортивні та інтелектуальні дитячі ігри. Опра- цювання тексту. Робота над виразним читанням с.108-109

168-п
Письмо малої букви ш. Читання і списування з друкованого шрифту скоромовки. Ознайомлен- ня зі значенням, вимовою й написанням словни- кового слова вірші с.37

169-ч
вірш
Підсумковий урок на вивчення букви ш. Робота над виразністю читання речень, різних за метою висловлювання. Заучування вірша «Кожушок» напам’ять.с.110-111

170-п
Письмо великої букви Ш. Списування друкованого речення. Бесіда про Т. Шевченка, списування речення про нього с.38

171-ч
Звуки [ц], [ц'], буква «це». Заучування скоромовки.с.112-113

172-п
Письмо малої букви ц. Письмо складів, слів і речень з малою буквою ц. Списування речення  з букваря (с.113). Ознайомлення зі значенням, вимовою й написанням словникових слів цукор, олівець с.39
*Розв. мовл. №11. Пори року.

173-ч
Закріплення букви «це». Опрацювання казки «Родичі» та вірша В.Лучука «Уставати рано треба». Виразне читання в особах. Опрацювання казки і вірша. Розвиток діалогічного мовлення, читання в особах; виразне читання, вивчення напам’ять с.114-115

174-п
Письмо великої букви Ц. Ознайомлення зі значенням, вимовою й написанням словникового слова цукерка с.40

175-ч
Буква Ї ї, позначення нею звукосполучення [йі]. Бесіда про Київ – столицю України.с.116-117

176-п
Письмо малої букви ї. Списування друкованого речення. Повторення правила написання назви міста з великої літери. Ознайомлення зі значенням, вимовою й написанням словникових слів їжак, українська, Україна, Київ с.41

177-ч
Закріплення літери ї. Опрацювання тексту «Гроші України». Бесіда про міста України, походження їхніх назв. Розвиток монологічного мовлення с.118-119

178-п
Письмо великої букви Ї.. Списування друкованого речення. Списування речення з букваря (с. 117). Бесіда про Лесю Українку, запис речення про неї. Ознайомлення зі словниковим словом Україна с.42

179-ч
вірш
Буква Ю, ю. Позначення нею звукосполучення [йу]. Читання та заучування напам’ять вірша Л.Українки «Пісенька весняної води».с.120-121*Робота з дитячою книгою №12. Тетяна Лисенко «Скигленя» («Книжка про неслухняників»).

180-п
Письмо малої букви ю. Списування друкованих речень. с.43

181-ч
Буква ю на початку слова і складу. Опрацювання української народної казки «Івасик – Телесик».с.122

182-п
Письмо великої букви Ю. Елементи букви порівнюються з елементами уже вивчених букв. Письмо складів, слів з великою буквою Ю. с.44

183-ч
Буква Є, є на позначення звукосполучення [йе], звука [е] та м’якості приголосного. Опрацювання тексту, поділ його на частини, переказ другої частини с.124-125

184-п
Письмо малої букви є. Письмо складів, слів з буквою є..с.45

185-ч
Закріплення букви Єє. Опрацювання тексту «Київське метро». Бесіда про Київське метро с.126-127

186-п
Письмо великої букви Є. Порівняння з подібними великими буквами, їх елементами – О, С, Х, Ж.с.46


187-ч
      Буква Щ, щ («ща»). Позначення нею звукосполучення [шч]. Бесіда на тему «Наша Батьківщина». Бесіда про народні символи Батьківщини (соловейко, лелеки, калина, верба, тополя)с.128-129     

188-п
Письмо малої букви щ.с.47
*Розв. мовл. №12. Явища природи.

189-ч
Закріплення букви «ща». Вправи на звуко-буквений аналіз слів.с.130

190-п
Письмо великої букви Щ. Списування друкованих речень. Диктант.с.50

191-ч
Підсумковий урок на вивчення літери. Опрацювання тексту І.Прокопенко «Про що  шепотіли берізки».с.131

192-п
Закріплення вміння писати вивчені букви. с.48-49, 51 Диктант слів, словосполучень, речень.

193-ч
Звук [ф], буква «еф». Робота над правильним артикулюванням і вимовою звука [ф]. Розповідь про  літеру-«іноземку». Уточнення словника, порівняння значень пар слів: фонтан водограй, факел смолоскип, фея чарівниця тощо. Розвиток звуковимовних умінь, ви- мова звуків [ф] [хв] у словахс.132-133

194-п
Письмо малої букви ф. Ознайомлення зі значенням, вимовою й написан- ням словникового слова телефон с.52

195-ч
Закріплення звука [ф]. Вправи на звуко-буквений аналіз слів.с.134.
 *Робота з дитячою книгою №13. Петро Сорока «Білка купила побілку»

196-п
Письмо великої букви Ф. Безвідривне поєднання першого елемента з другим. Письмо буквосполучень Фе, Фр, Фа.с.53

197-ч
Підсумковий урок на вивчення літери. Вправи на звуко-буквений аналіз слів. Формувати уміння описувати тварину. Переказ тексту за картинним планом. Розвиток діалогічного мовлення, читання в особах з пе- редаванням жартівливої інтонації с.135

198-п
Закріплення умінь писати вивчені букви. Списування друкованих речень. Повторення правила написання імен людей з ве- ликої літери. Бесіда про І. Франка, запис речення про нього с.54

199-ч
Звуки [дз], [дз'], буквосполучення дз. Відпрацювання правильної вимови африкат [дз], [дз'].с.136-137

200-п
Письмо буквосполучення Дз, дз. Безвідривне поєднання малих букв д і з. Письмо буквосполучень дзь, дзв Збагачення словника учнів, запис слів і речення. Ознайомлення зі значенням, вимовою й написанням словникових слів ґудзик, дзиґа, дзьоб, кукурудза.с.55

201-ч
Звук [дж], позначення його буквосполученням дж.с.138

202-п
Письмо буквосполучення Дж, дж. Порівняння з буквосполученням Дз, дз Відпрацювання звуковимовних умінь. Письмо слів і речень. Озна- йомлення зі значенням, вимовою й написанням словникових слів бджола, джміль.с.58

203-ч
Апостроф. Спостереження за звуками, позначуваними літерами, між якими ставиться апостроф. Вимова слів з апострофом.с.140

204-п
Письмо слів з апострофом. Письмо апострофа на верхній рядковій лінії (початок з крапки). Ознайомлення зі значенням, вимовою й написанням словникових слів ім’я, комп’ютер с.59
*Розв. мовл. №13. Професії.

205-ч
Бесіда-розповідь про Тараса Шевченка. Опрацювання тексту «Тарас Григорович Шевченко» і вірша Т. Шевченка «Тече вода з-під явора».

206-п
Виконання творчих письмових завдань. Запис слів, близьких за значенням: алфавіт, абетка, азбука, розповідь про їх походження с.56-57

207-ч
Іван Якович Франко. Опрацювання казки «Лисичка і Рак».с.144-145

208-п
Удосконалення вміння писати вивчені букви, слова і речення з цими буквами.с.60

209-ч
Леся Українка – велика українська поетеса.с.146-147

210-п
Списування з букваря. Напівголосний самодиктант.с.61

211-ч
Леся Українка – велика українська поетеса.с.146-147 *Робота з дитячою книгою №14. Олег Головко «Казочка про Якбикала».

212-п
Удосконалення вміння писати вивчені букви, слова і речення з цими буквами.с.62

213-ч
вірш
Заучування напам’ять вірша «Вишеньки».

214-п
Виконання творчих письмових завдань.с.63

215-ч
М.Коцюбинський «Казка про двох цапків».с.148

216-п
Удосконалення вміння писати вивчені букви, слова і речення з цими буквами.с.64

217-ч
Опрацювання тексту «Хороші звичаї». Вправи на звуко-буквений аналіз слів.с.149

218-п
Удосконалення вміння писати вивчені букви, слова і речення з цими буквами.

219-ч
Робота над текстом «Мрія збулася».с.150

220-п
Удосконалення вміння писати вивчені букви, слова і речення з цими буквами. Диктант односкладових слів. *Розв. мовл. №14. Транспорт.

221-ч
Робота над виразним читанням вірша А.Костецького «Буде день веселий».с.151

222-п
Виконання творчих письмових завдань.


1 клас
УКРАЇНСЬКА МОВА
НАВЧАННЯ ГРАМОТИ: читання, письмо
Післябукварний   період







№ уроку
Тема
Дата
223
Щоб розумниками стати, треба більше книг читати. Л. Кир’яненко «Розмова на книжковій полиці».

224
Речення

225
Сміх і гам дзвенить довкола, відчиняє двері школа.
Л. Компанієць «Отак у нас - щодня»

226
Вчимося відповідати на запитання

227
Рідна мова - барвінкова. Ю. Косинська «Рідна мова» . *Робота з дитячою книгою №15. Надія Гуменюк «Буслик хоче до Світязя».

228
Складаємо речення

229
Україна - край мій рідний. Л. Полтава «Наша Батьківщина».
О. Кобець «Я люблю». М. Сингаївський «Найрідніший»

230
Складаємо розповідь

231
Усміхнися всім навколо. Л. Савчук «Здрастуйте».
Б. Бірюков «Добрі слова», В. Сухомлинський «Сідайте, будь ласка»

232
Урок чемності

233
3а добро добром платять. П. Влодєк «Як гукнеш, так і відгукнеться».
Л. Савчук «Квочка»

234
Звуки мовлення. Букви

235
Надійшла весна прекрасна. Л. Савчук «Принесли весну лелеки».
А. Костецький «Починається весна»

236
Голосні звуки *Розв. мовл. №15. Рослини.

237
Великдень. Л. Полтава «Великодні писанки».
Я. Яковенко «Про писанки»

238
Склад. Наголос

239
Кольорові віршики. А. Костецький «Квіткові сни».
Є. Горєва « Кольоровий віршик»

240
Приголосні звуки

241
Моя родина. Д. Чередниченко «Родовіднє дерево».
В. Осєєва «Сім' я у нас одна» . І. Нікітченко «Теплі слова»

242
Звуковий аналіз слів

243
Бабусенько ріднесенька. В. Чухліб «Радість». Н. Поклад «Гість» *Робота з дитячою книгою №16. В.Чухліб «Хатка на тополі».

244
Буква я

245
Дідусева мудрість. С. Матвійчук «Де кому жити».
М. Підгірянка «Мій дідусь»

246
Буква ю

247
Небилиці. Н. Поклад «Небилиць.

248
Буква є

249
Сором бути неохайним і брудним. Л. Мовчун «Як чепурили їжачка».
В. Забава «Їжачок- лісовичок»

250
Буква ї

251
Квітами барвистими луг цвіте. А.Григорук «Чарівний ліхтарик».
А. Камінчук «Бабусині квіти»

252
Переносимо слова *Розв. мовл. №16. Квіти.

253
Руки малі, та до роботи вдалі. Є. Пермяк «Для чого потрібні руки? ».
П. Ребро «Немає ледарів у нас»

254
Буква ь (Знак м’якшення ). Перенос слів з буквою ь

255
Веселі пригоди пернатих. П. Ребро «Гусакові панчішки»,
 І. Січовик  «Гава»

256
Букви г. r

257
Іди, іди, дощику. В. Чухліб «Голубий дощик». Г. Бойко «Дощик, дощик»

258
Буква Щ

259
Добре вірних друзів мати. С. Жупанин «Бджілка і світлячок» . *Робота з дитячою книгою №17. Михайло Конончук «Гірке морозиво».
«До першого дощу» (за В. Осєєвою .

260
Вимова і позначення звуків [дж], [дз], [дз']

261
Твори без кінця. М. Василенко «Не вірите?».
Л. Вознюк  «Лічилка - безконечна . Г. Бойко «Хто кого вів?»

262
Апостроф

263
У неволі щастя не буває. С. Шаповалов "Коли скрипалять стрибунці»

264
Слова - назви предметів. Хто? Що?

265
Де живе хмара? О. Кротюк «Наша хмара». В. Федоренко «Жаліслива хмара»

266
Розподіл предметів за групами

267
Що на городі росте? В. Паронова «Сперечались овочі»

268
Слова - ознаки предметів. Який? Яка? Яке?
*Розв. мовл. №17. Ввічливі слова.

269
Для малят про звірят. П. Ребро «Кладочка-загадочка» .
 Г. Мазур «Вигадливе слоненя» Читання вголос.

270
Слова, що означають дію. Що робить? .

271
Описуємо предмет. К. Ушинський «Лисичка-сестричка».
Загадки. А. Музичук «Муха» Читання вголос

272
Описуємо предмет

273
Сонечко. А. М'ястківський  «Кому світить сонечко?».
Г. Манів  «Сонечкова донечка » . Л. Новікова «Котики»

274
Слова -близнюки

275
Літо - радісна, пора. Л. Савчук «Літо, літечко», «Ходить червень».
Б. Вовк «Любе літечко»

276
Слова, протилежні за значенням

277
Канікули! Канікули! Байдикувати ніколи! А. Костецький  «Канікули»

278
Контрольне списування тексту, поданого друкованим шрифтом

279
Підсумковий урок за рік. Інсценізація казки «Колосок»

280
Підсумковий урок.




Що повинні знати і вміти учні:
                                          Державні вимоги до навчальних досягнень учня/учениці
І. Навчання грамоти
1. Навчання читати
Добукварний період
Учень /учениця:
·         має уявлення про номінативну роль слова; розрізнює назви істот і неживих предметів; розпізнає слова – назви ознак, дій, ставить до них питання з допомогою вчителя;
·         виокремлює речення з мовного потоку; розуміє їх зміст, складає  речення, з допомогою вчителя аналізує їх за кількістю слів.
·         вимовляє слова по складах;
·         визначає на слух склад, який вимовляється з більшою силою голосу;
·         має уявлення про мовні і немовні звуки;
·         розрізнює голосні і приголосні звуки, тверді і м’які приголосні, умовно позначає їх на письмі;
·         робить звуковий аналіз простих за звуковою будовою слів типу: сир, дім, тато, калина;  будує їх звукову схему, використовуючи умовні позначення звуків;

Букварний період;
·         впізнає і розрізнює букви на позначення голосних і приголосних звуків;
·         читає прямі склади типу «ПГ», «П´Г»;
·         читає склади і слова з буквами і, я, ю, є, ь в різних позиціях: на початку слова, складу, після букв на позначення приголосних звуків;
·         читає слова з апострофом;
·         читає слова з буквами українського алфавіту ґ, щ і буквосполученнями дж, дз;
·         читає слова складами (окремі слова нескладної структури – цілком);
·         читає букварні тексти цілими словами (окремі слова ускладненої структури – за одиницями читання), правильно інтонуючи речення, різні за метою висловлювання та інтонацією – розповідні, питальні, спонукальні, окличні (без уживання термінів) з орієнтацією на відповідні розділові знаки;
Післябукварний період:
·         читає доступні тексти правильно,   виразно (після попередньої підготовки), усвідомлює їх зміст;
·         дотримується темпу  читання, наближеного до повільної зв’язної розповіді;розуміє і  виконує короткі інструкції до навчальних завдань у підручнику та запропонованих учителем (для виконання індивідуально, в парах, у групах).

2. Навчання письма.

Графічні навички письма. Техніка письма. Культура оформлення письмових робіт
Добукварний період  
Учень /учениця:
·         показує верхню, нижню, ліву, праву сторони сторінки; початок, середину, кінець рядка;
·         проводить лінії: вертикальні, горизонтальні, похилі (ліворуч, праворуч);
·         зображує прямі, ламані, хвилясті, петельні лінії перервними і неперервними (у міру можливого) рухами руки;
·         правильно пише прямі з верхнім і нижнім заокругленнями, верхні та нижні петлі, овали, півовали;
·         знаходить і показує всі лінії графічної сітки зошита (верхня і нижня рядкові лінії, міжрядкова, похила);
Букварний період:
·         розрізнює друковане і рукописне письмо; пояснює  необхідність  естетичного вигляду рукописного письма;
·         упізнає і називає за алфавітом малі і великі рукописні букви; пише їх із дотриманням правильної форми, висоти, ширини;
·         поєднує безвідривно елементи букв природного злиття; букви за типами поєднань: верхнє, середнє, нижнє;
·         пише слова зв’язно, ритмічно, з однаковим нахилом букв;
·         розташовує слова і речення в основному рядку;
·         списує склади, слова, речення з рукописного і друкованого тексту;
·         пише під диктування склади, слова, речення;
·         називає і вживає на письмі пунктуаційні знаки: крапку, кому,  знаки оклику і питання;
·         дотримується гігієнічних вимог у процесі письма;
Післябукварний період
·         списує друкований і рукописний текст, дотримуючись каліграфічних вимог; виконує мовні завдання –фонетико-графічні, лексичні, граматичні;
·         пише під диктування слова, речення з 3-4 слів (з урахуванням службових слів), у яких написання не розходиться зі звучанням, зв’язний текст, у якому написання слів відповідає вимові (інші слова записуються на дошці або продиктовуються орфографічно)

ІІ. Мовленнєва змістова лінія
1. Аудіювання – слухання-розуміння усного мовлення (протягом року)
Учень /учениця:
·         розрізнює сприйняті на слух мовні одиниці: звуки, склади, слова, словосполучення;
·         встановлює кількість почутих звуків, складів у словах, слів у реченнях;
·         виявляє серед звуків, складів, слів ті, які є «зайвими», відповідають зазначеним прикметам, наприклад, починаються певним звуком.
·         слухає і розуміє усне висловлювання (сюжетний текст),обсягом 70-90 слів;
·         фіксує початок і кінець тексту;
·         визначає на слух кількість речень (2-4) у тексті; кількість слів у реченні без прийменників, сполучників, займенників, типу: Іде  осінній дощ. (до 4 слів);
·         відповідає на запитання за змістом прослуханого (хто? що? де? коли? як?);
·         розповідає, про що мовиться у тексті, який прослуховується;
·         співпереживає з дійовими особами у процесі слухання тексту;
·         виконує навчальні та ігрові дії відповідно до прослуханої інструкції.

2. Говоріння (протягом року)
Учень /учениця:
·         регулює дихання, силу голосу і темп мовлення у процесі виконання навчальних завдань;
·         читає напам’ять 3-4 вірші (з Букваря або інших джерел);
·         відтворює за зразком інтонацію речень, різних за метою висловлювання;
·         відтворює в особах (з іншим учнем або вчителем) прослуханий діалог;
·         формулює запитання за змістом прослуханого тексту чи іншим джерелом інформації;
·         відповідає на поставлене запитання;
·         уважно слухає співрозмовника й  відповідає на його запитання, самостійно формулює репліки (запитання) до співбесідника за змістом попередньо підготовленої короткої розмови на добре знайому тему;
·         повторює услід за вчителем зразок зв’язного висловлювання зі збереженням змісту та інтонаційних особливостей висловлювання;
·         переказує сюжетний текст букварного типу;
·         самостійно будує зв’язне висловлювання за поданим початком і малюнком (ілюстрацією, серією малюнків), на основі прослуханого тексту або випадку з життя. 

3. Читання (протягом року)
Учень/учениця:
·         висловлюється про значення вміння читати в житті людини і прагне опанувати його;
·         читає вголос  доступні тексти цілими словами (окремі слова ускладненої структури за одиницями читання);
·         розуміє зміст прочитаного;
·         правильно інтонує речення, різні за метою висловлювання та інтонацією, відповідно до розділових знаків;
Робота з дитячою книжкою
·         практично розрізняє, називає структурні елементи дитячої книжки: обкладинка, корінець, сторінка; виділяє, показує на обкладинці та в середині книжки назву (заголовок) твору, прізвище письменника, ілюстрації;
·         правильно називає книжку (твір): спочатку прізвище письменника, потім назву (заголовок);
·         розглядає дитячу книжку (ілюстрації, назву, прізвище письменника); висловлює припущення (кілька слів), про що може розповісти ця книжка;
·         практично розрізняє дитячі періодичні видання: газету, журнал; правильно називає 1-2 дитячі журнали ;
·         пояснює, для чого існують бібліотека, читальна зала, книжкова виставка, хто допомагає вибрати книжку в бібліотеці;
·         дотримується (під керівництвом учителя) правил збереження дитячої книжки, гігієни читання-розглядання, елементарних правил поведінки в бібліотеці.

4. Письмо (протягом року)
Учень /учениця:
·         розрізнює види письма: друкованого, рукописного, малюнкового; розуміє їх значення для спілкування між людьми на відстані й у часі;
·         добирає і записує (за допомогою вчителя) назву малюнка;
·         складає, записує (самостійно та з допомогою вчителя) речення за ілюстраціями, навчальною ситуацією, створеною вчителем
ІІІ. Мовна змістова лінія
1. Текст. Речення. Слово (протягом року)
Учень /учениця:
·         розрізнює усні і письмові висловлювання, текст;
·         вибирає з поданих або добирає самостійно заголовок до тексту букварного типу;
·         визначає кількість речень у тексті (з 2-4 речень); виявляє їх межі за графічними орієнтирами;
·         інтонаційно правильно вимовляє (читає) речення, різні за метою висловлювання, і відповідно оформляє їх на    письмі;
·         упізнає речення за певною комунікативною ознакою (містить запитання, прохання, побажання та ін.);
·         визначає кількість слів у написаному реченні, яке складається з 1-4 слів (на слух--- з допомогою вчителя);
·         складає  прості речення (до 5 слів), у тому числі зі службовими частинами мови;
·         упізнає і розрізнює слова – назви предметів, ознак, дій;
·         ставить до слів питання хто? що? який? яка? яке? які? що робить? що роблять?;
·         співвідносить слово і зображення відповідного предмета, дії, ознаки; вибирає з-поміж 2-3 слів те, якому відповідає тлумачення, пропоноване вчителем;
·         доповнює речення 1-2 словами за змістом, добираючи їх самостійно або вибираючи із запропонованих у     підручнику, вчителем;

2. Звуки і букви. Склад. Наголос (протягом року)
Учень /учениця:
·         розрізнює мовні і немовні звуки;
·         знає, що слова складаються зі звуків, що звуки на письмі позначаються буквами;
·         пояснює співвідношення між звуками і буквами у складі, слові;
·         пояснює зміну значення слова у результаті заміни одного зі звуків;
·         правильно відтворює ланцюжок звуків у почутому слові з 2-6 звуків типу:сир,дід, тато, калина;
·         виділяє перший і останній звуки у будь-якому слові букварного тексту;
·         поєднує окремі звуки (2-4) у склад відповідної структури;
·         розрізнює голосні і приголосні звуки за звучанням та способом вимовляння;
·         правильно вимовляє приголосні звуки [дж], [дз], [дз'], [ц], [ц'], [ч], щілинний звук [г] та проривний [ґ];
·         поділяє на склади слова з двох – трьох складів;
·         визначає наголос у дво-, трискладових словах;
·         знає абеткові (алфавітні) назви букв.

3. Правопис (протягом року)
Учень /учениця:
·         правильно записує слова, вимова і написання яких збігаються;
·         правильно позначає на письмі м’якість приголосних звуків;
·         дотримується правила вживання великої літери на початку речення;
·         правильно вживає розділові знаки (крапка, знак питання, знак оклику) під час списування та запису на слух речень;
·         списує текст (близько 20 слів), дотримуючись правил каліграфії; перевіряє написане; виправляє допущені помилки;
·         пише під диктування слова, речення з 3-4 слів, зв’язний текст близько 20 слів, написання яких здійснюється за фонетичним принципом;
·         правильно вимовляє, наголошує і пише загальновживані слова, передбачені програмою для запам’ятовування

ІV. Діяльнісна змістова лінія
1. Формування навчально-організаційних умінь і навичок (протягом року)
Учень /учениця:                                                               
·         добирає необхідне обладнання до уроку, розташовує його на парті у правильному порядку;   
·         дотримується правильної постави під час сидіння за партою; правильно тримає ручку під час письма;
·         уважно слухає і розуміє вчителя, приступає до роботи відразу після його настанови; слухає відповіді однокласників
2. Формування навчально-інформаційних умінь і навичок (протягом року)
Учень /учениця:
·         розрізняє основні елементи навчальної книжки (обкладинка, сторінка); орієнтується на сторінці підручника; користується закладкою;
·         орієнтується на сторінці зошита з друкованою основою; працює в зошитах для письма, розвитку зв’язного мовлення тощо;
·         говорить у помірному темпі, чітко, виразно, з відповідною силою голосу; зосереджено слухає вчителя, відповідає на поставлені запитання повними реченнями; зв’язно передає кількома реченнями почуте, побачене; ввічливо звертається до вчителя, учнів.
3. Формування навчально-інтелектуальних і творчих умінь та навичок (протягом року)
Учень /учениця:
·         виокремлює в мовному потоці певні мовні одиниці (слова в реченнях, звуки і склади у словах); виділяє в предметах, мовних одиницях (звуках, складах, словах, реченнях) певні характерні ознаки; порівнює предмети, мовні одиниці; знаходить у двох предметах, мовних одиницях одного рівня однакові, схожі і різні ознаки; вилучає «зайвий» із групи об’єднаних за певною ознакою трьох-чотирьох об’єктів (предметів, мовних одиниць); робить (із допомогою вчителя) висновок-узагальнення після виконання навчального завдання;
·         виконує мисленнєві операції за аналогією під час самостійної роботи.
4. Формування контрольно-оцінювальних умінь і навичок (протягом року)
Учень /учениця:
·         фіксує помилки в усних відповідях однокласників; знаходить орфографічні й пунктуаційні помилки у власних письмових роботах, виправляє їх;
·        оцінює словесно результати своєї навчальної діяльності за орієнтирами, даними вчителем (правильно, красиво, що саме; якщо помилився, то в чому, що треба змінити, як уникати подібних помилок у наступній роботі та ін.)

http://900igr.net/datai/russkij-jazyk/Pismo-1-klass/0001-001-Urok-pisma-1-klass.jpg



Немає коментарів:

Дописати коментар